EDITORIAL – Ananei GAGNIUC
Început în Baia Mare 31mai, Festivalul de teatru de stradă, studio și spații neconvenționale „Exceptio”se apropie de sfârșitul celei de a III-a ediții; spectacole pe scenă clasică, dar și în stradă, în cafenea, restaurant sau hotel. La mai bine de trei decenii de când regizorul Dragoș Galgoțiu a montat la Teatrul Foarte Mic piesa „Copiii lui Kennedy”, teatrul underground și off-off Broadway e și la îndemâna băimărenilor.
Clădirea teatrului băimărean e pavoazată cu afișe incitante, ce „privesc” spre superba Piață a Cetății, recent reamenajată, după un inspirat proiect al echipei arhitectului Ștefan Pășcutz. O atmosferă europeană pulsează în zonă. Nimeni nu se leagă de faptul că aici se află biserica romano-catolică și Turnul lui Ștefan și nici nu-și pune întrebarea: „De ce a cheltuit bani primăria ca să le facă etnicilor maghiari o piață așa de frumoasă?”. Toți realizează că piața aparține întregii comunități băimărene. Joi, 4 iunie, cei care așteptau „Zborul deasupra unui cuib de cuci” zăresc în colțurile Pieței Cetății patru mari drapele cu inscripții în maghiară. Neinițiații încearcă și câte o explicație ● „O fi un spectacol din festival?” ● „Da’ de unde, se împlinesc 95 de ani de la Tratatul de la Trianon și ungurii nu se astâmpără!”. Însă aici s-au astâmpărat demult, iar nedumeririle se spulberă repede când credincioșii, împreună cu preoții, ies din biserică și trec pe la cele patru altare flancate de steaguri. E procesiunea Sfintei Euharistii, prilejuită de sărbătoarea „Trupul și sângele Domnului”. Asistă la ea și etnici maghiari și români aflați în zonă. Mai mult, jurnaliști din presa locală de limba română sunt de față, consemnând apoi – în românește – manifestarea maghiară (http://maramedia.ro/baia-mare-aproape-300-de-credincio-i-romano-catolici-au-participat-la-o-procesiune; http://www.infomm.ro/ro/detalii/religie-sfanta-euharistie-sarbatorita-de-romano-catolicii-baimareni).
În Piața Cetății e o atmosferă de pace. Și de respect între etnii și credințe religioase; o atmosferă europeană, adică normală. Aici ar trebui să vină la reciclare rămășițele extremiste – și cele din Har-Cov și cele din Ungaria sau de aiurea – spre a se dumiri că acționează anacronic. Iar un autor având umorul maghiarului Ráth-Végh István (cel care a scris „Istoria Culturală a Prostiei Omenești”) s-ar putea inspira profund pentru a scrie „Istoria Culturală a Extremismului Unguresc”. Desigur, spre deosebire de prostie, extremismul are tot mai mari șanse să devină un fenomen nesemnificativ,nu doar anacronic. Căci e o prostie să negi istoria dreaptă și adevărată într-o lume în care graniţele sau devenite repere simbolice. Tot prostie e ca – sub masca „Zilei Coeziunii Naționale” – să comemorezi semnarea Tratatului de la Trianon, așa cum face statul vecin. Când „Ziua Coeziunii Naționale” va sărbători semnarea Tratatului de la Trianon, Europa va fi la ea acasă și în Ungaria. Trecerea de la atitudinea lui Orban (Viktor) la cea de urban va scăpa țara vecină și de monitorizarea specială privind derapajele în materie de democraţie.
Festivalul de teatru – la care a participat și Trupa „Harag Gyorgy” din Satu Mare și Universitatea de Arte Târgu Mureș – se încheie marți, 9 iunie, cu spectacole susținute de Teatrul Tineretului din Piatra Neamț (nu de alta, dar la multiculturalitate să contribuie și elementul… neamț!)