Ministerul Economiei a demarat un audit al activităţii proprii

Actuala conducere a Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri a dispus demararea auditului general al activitatii proprii ministerului si a companiilor aflate in subordine in perioada 2009-aprilie 2012.

Potrivit minind.ro, totodata, pana la finalizarea actiunilor demarate, MECMA a solicitat Curtii de Conturi
rapoartele controallor efectuate deja la MECMA si la companiile din subordine si deciziile cu masurile dispuse pentru remedierea deficientelor constatate.

Respectand principiul transparentei decizionale si a cheltuirii banilor publici, MECMA doreste sa aduca la cunostinta mass-media si a opiniei publice rezultatele auditarii din perioada august-noiembrie 2011 de catre Curtea de Conturi a contului de executie a bugetului de stat pe 2010 la MECMA, care au evidentiat urmatoarele nereguli si prejudicii:

1. Nerespectarea prevederilor legale privind modul de fundamentare a cheltuielilor aferente activitatilor desfasurate pe perioada de sistare a lucrarilor la santierul Krivoi Rog Ucraina – in 2010, fara fundamentarea necesarului de fonduri de la bugetul de stat, au fost decontate cheltuielile aferente activitatilor desfasurate pe perioada de sistare a lucrarilor la santierul Krivoi Rog Ucraina in valoare de 5.185.000 lei .

Fondurile au fost alocate avand la baza estimarile facute de antreprenori (SC Arcom SA, SC Arcif SA, SC Uzinexport SA) fara o analiza prealabila a necesarului de fonduri stabilit in baza calculelor facute de directia de specialitate din minister.
CONSECINTA: finantarea de la buget a cheltuielilor efectuate de antreprenori in suma de 5.185.000 lei fara a avea la baza o limita maxima stabilita de MECMA

2. Nerespeectarea prevederilor legale cu privire la repartizarea creditelor bugetare pentru bugetele unor institutii publice ierarhic inferioare – din creditele repartizate Agentiei Nucleare si pentru Deseuri Radioactive a fost retinuta suma de 97.000 lei, suma care reprezinta obligatii financiare
pe care Romania le are fata de Agentia Internationala de la Viena – din creditele repartizate Agentiei Romane pentru Dezvoltarea Durabila a Zonelor Industriale a fost retinuta suma de 5.234.000 lei, suma care avea destinatia finantarii “Proiectului privind inchiderea minelor, refacerea mediului si regenerare socio-economica”, in baza acordului de imprumut incheiat cu Banca Mondiala

CONSECINTA: diminuarea creditelor bugetare alocate institutiilor ierarhic inferioare cu suma de 5.331.000 lei

3. Nerespeectarea prevederilor legale privind reflectarea patrimoniului in situatiile financiare la 31.12.2010, respectiv nepreluarea in patrimoniul MECMA si neevidentierea in contabilitate a bunurilor in valoare de 73.912.434 lei.

– nepreluarea si neinregistrarea in contabilitatea institutiei a 8 centre de afaceri reabilitate in valoare de 18.355.147,92 lei. Persoanele care NU au emis ordine in vederea preluarii centrelor de afaceri sunt: Adriean Videanu si Ion Ariton.

– nepreluarea si neinregistrarea in contabilitatea institutiei a bunurilor in valoare de 15.707.343 lei construite de SC Conversmin SA din sumele alocate de la bugetul de stat pentru lucrari de inchidere si ecologizare la obiectivele miniere din zona Ocnele Mari-Valcea
– nepreluarea si neinregistrarea in domeniul public al statului si implicit in inventarul bunurilor din domeniul public al statului a lucrarilor de investitii in valoare de 39.849.943, efectuate de SC Conversmin SA, la 12 iazuri de decantare din sumele alocate de la bugetul de stat pentru lucrari de inchidere si ecologizare.
Persoanele care NU au emis ordine in vederea preluarii iazurilor sunt: Adriean
Videanu si Ion Ariton.
CONSECINTA: a fost diminuat patrimoniului ministerului cu 73.912.434 lei
4. Nerespectarea prevederilor legale privind elaborarea si dezvoltarea
sistemelor de control managerial
– nu a fost aprobat regulamentul de functionare al comisiei de monitorizare,
coordonare si indrumare metodologica a dezvoltarii sistemului de control managerial
intern
– nu au fost intocmite rapoarte trimestriale privind stadiul implementarii
sistemului de control managerial intern
– nu au fost detaliate in mod distinct in cadrul programului actiunile de perfectionare profesionale
– au fost elaborate partial procedurile operationale de lucru pentru toate
activitatile specifice – nu a fost elaborat Registrul riscurilor
– nu au fost elaborate strategii de control adecvate pentru atingerea obiectivelor specifice
CONSECINTA: neimplementarea in 2010 a unui sistem de control intern/managerial
la nivelul ministerului care sa asigure identificarea si monitorizarea riscurilor la toate nivelurile ierarhice
5. Nerespectarea prevederilor legale privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu
– in 2010 nu a fost emis un ordin de aprobare a normelor metodologice de
organizare si exercitare a controlului financiar preventiv propriu specifice ministerului nou infiintat (MECMA)
– nu a fost transmisa MFP evaluarea anuala a persoanelor care acorda control financiar preventiv

CONSECINTA: organizarea necorespunzatoare a activitatii de control fionanciar preventiv la nivelul ministerului
6. Nerespectarea prevederilor legale privind organizarea si exercitarea auditului public intern
– nu au fost auditate angajamentele bugetare si legale, platile aferente,
constituirea veniturilor, alocarea creditelor bugetare
– nu au fost cuprinse in programul de audit si implicit nu a fost auditata
activitatea entitatilor aflate sub autoritatea ministerului care nu au structura proprie de audit public intern
– nu a fost asigurata pregatirea profesionala a auditorilor interni de minimum 15 zile pe an.
CONSECINTA: neauditarea intregii activitati a MECMA si a entitatilor din subordine
care nu au structura proprie de audit intern

7. Efectuarea fara baza legala de cheltuieli in suma de 10.716,56 lei , pentru
chiria si intretinerea unei locuinte
– suma a fost achitata catre RA-APPS pentru o locuinta de care a beneficiat un
salariat care detinea deja o locuinta personala in Bucuresti
CONSECINTA: efectuarea de cheltuieli fara baza legala in suma de 10.716,56 lei 8. Decontarea catre SC Arcom SA a sumei de 31.101 lei, reprezentand cheltuieli cu reexportul, fara a avea la baza documente care sa justifice efectuarea operatiunilor de reexport.
CONSECINTA: efectuarea de cheltuieli fara baza legala in suma de 31.101 lei,
reprezentand plati fara documente justificative
9. Nerespetarea prevederilor legale privind modul de verificare a operatiunilor
efectuate de antreprenorii romani pe perioada de sistare a lucrarilor de la
Krivoi Rog Ucraina
– in 2010, din bugetul MECMA au fost efectuate plati in valoare de 4.136.792,22 lei reprezentand contravaloarea cheltuielilor efectuate de SC Arcom SA, SC Arcif SA, SC Uzinexport SA fara a verifica realizarea activitatilor pentru care au solicitat decontarea.

CONSECINTA: efectuarea de plati in valoare de 4.136.792,22 lei din bugetul
ministerului fara o verificare prealabila a lucrarilor efectuate

10. Nerespectarea prevedrilor legale privind inventarierea si reevaluarea bunurilor din domeniul public al statului, date in administra entitatilor aflate in coordonarea MECMA – unitatile SC Electrica Oltenia SA si SC Petrotrans SA nu au trimis liste de inventariere distincte care sa certifice inventarierea bunurilor din domeniul public detinute de catre acestea, nefiind confirmata prin inventariere suma de 111.303.327 lei din totalul de 5.040.387.987 lei reprezentand bunuri din domeniul public aflate in administrarea unitatilor din coordonarea ministerului

CONSECINTA: neincluderea bunurilor la valoarea justa in inventarul bunurilor din domeniul public al statului apartinand MECMA si netransmiterea informatiilor catre Ministerul Finantelor Publice

Recomandari

Lasă un comentariu

Alte Articole