Transportatorii sunt nemulţumiţi de faptul că restituirea unei părţi din acciză, propusă de Guvern pentru a contracara majorarea din aprilie, este greoaie şi dezavantajoasă pentru ei. Aceasta, deoarece vor trebuie să aştepte luni de zile pentru a primi înapoi cei patru eurocenţi din acciza suplimentară introdusă în primăvara acestui an.
„Azi şi mâine (n.r. 25 şi 26 iunie) avem întâlniri cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor şi cu cei ai Ministerului Transporturilor. Metodologia de restituire a 4 eurocenţi din acciza suplimentară la carburanţi este foarte stufoasă. În aceste condiţii, multă lume va renunţa la această aşa zisă facilitate şi va lua motorină din afara graniţelor ţării. De ce? Pentru că acolo motorina este mai ieftină”, a declarat Simion Bizău, vicepreşedintele Asociaţiei Cărăuşilor Particulari din România. El a spus că în România, motorina este cu 10-20% mai scumpă decât în multe state din afara graniţelor ţării precum Polonia, Austria, Spania, Slovenia. „Cel mai mic preţ la motorină este în Luxemburg, sub un euro, fără TVA. Costul final la noi este cu 10-20% mai mare faţă de unele ţări din Uniunea Europeană. În plus, în afară, transportatorii primesc înapoi TVA. Chiar şi în Ungaria, motorina este mai scumpă decât la noi. E adevărat că ei au TVA de 27%, dar o iau înapoi”, a menţionat Bizău.
Transportatorii propun o compensare
Proiectul de hotărâre de guvern postat recent de Ministerul Finanţelor şi care stabileşte condiţiile, procedura şi termenele de restituire a unei părţi din acciza suplimentară, aplicată de la 1 aprilie, nu este pe placul operatorilor de transport, iar reprezentanţii acestora au gândit o altă variantă. „Noi vrem să propunem o compensare a TVA cu suma ce urmează să fie restituită de către stat transportatorilor. Operatorii economici ştiu că iau banii de la stat după şase luni, sau poate chiar un an, şi de aceea vom cere adoptarea acestei variante, pentru a nu împovăra şi mai mult transportatorii, după creşterea de preţ la carburanţi”, a precizat interlocutorul.
Procedura de restituire a unei părţi din acciza suplimentară presupune înregistrarea şi depunerea la Autoritatea Rutieră Română (ARR), cu ocazia înregistrării, mai multor documente prin care operatorii economici să facă dovada eligibilităţii lor şi a vehiculelor pe care le deţin. Va urma a doua etapă a procedurii, de verificare a documentelor de către ARR, în sensul corelării informaţiilor dintre cantităţile de motorină menţionate în facturi şi cele pentru care se face solicitarea de restituire. Dacă aceste cantităţi corespund şi sunt îndeplinite toate condiţiile de eligibilitate prevăzute de lege, ARR emite decizia de restituire, pe care o comunică atât operatorului economic, cât şi Ministerului Finanţelor Publice (MFP). Ultimul din listă virează suma de bani de care operatorul economic beneficiază prin această schemă de ajutor de stat.
Cererea de restituire a accizei se depune pentru un trimestru calendaristic, începând cu prima zi a trimestrului următor celui pentru care se solicită restituirea, dar nu mai târziu de un an de la această dată, cu alte cuvinte tranportatorii au de aşteptat mult şi bine pentru a-şi primi banii înapoi.
Gabriela MARE