Liderul Sindicatului Liber din Învăţământ Maramureş, Liviu Marian Pop se declară nemulţumit de programul de guvernare pentru segmentul educaţie, pe care îl consideră praf în ochii românilor.
„De pe surse am aflat că în programul de guvernare se intentioneaza urmatoarele: Reforma sistemului de învățământ a urmărit dezvoltarea învățământului bazat pe formarea de competențe. Prin adoptarea Legii Educației Naționale la finalul anului 2010, România face saltul către un sistem educațional competitiv pentru a se adapta dinamicii accelerate a pieței muncii. Un pilon important al noii legi înl reprezintă stimularea învățării pe tot parcursul vieții.
S-au definit și clasificat universitățile și a demarat procesul de descentralizare din învățământul preuniversitar. De asemenea, s-a introdus principiul „finantarea urmeaza elevul „, ce încurajează competiția la nivelul unităților de învățământ și programul Școală după Școală, ce oferă oportunități de învățare formală și nonformală pentru consolidarea competențelor. Totodată, a fost regândit sistemul de evaluare a elevilor și a fost instituit Portofoliul Educațional”, scrie Liviu Marian Pop pe blogul său.
Direcții de acțiune
1 – Aplicarea etapizată a prevederilor noii Legi a Educației Naționale
2 – Modernizarea curriculară prin centrarea curriculumului pe 8 domenii de competențe cheie.
3 – Promovarea educației timpurii prin susținerea autorităților locale în efortul de a oferi servicii educaționale prin intermediul creșelor
4 – Susținerea procesului de generaliuzarea programului Școală după Școala
5 – Creșterea performanței sectorului prin formare inițială și continuă.
6 – Sporirea accesului la o educatie de calitate, asigurarea calității și stimularea excelenței în invățământul superior de stat și privat în cercetare.
7 – Alocarea resursei financiare sporite în paralel cu creșterea eficienței utilizării ei.
8 – Asigurarea accesului egal și sporit la învățământul în limbile minorităților naționale.
9 – În procesul de descentralizare a învățământului preuniversitar se va ține cont și de situația specifica, precum și de factorii de corecție dependenți de densitatea de elevi în zonă, severitatea dezavantajelor, de limba de predare și alți factori.
10 – Introducerea și aplicarea programelor școlare specifice privind predarea limbii materne, limbii române, istoria și tradițiile istorice, educația muzicală.
11 – Continuarea procesului de aplicare a legislației recent adoptate, în vederea asigurării dreptului la învățătură în limba maternp la toate nivelurile, profilurile.
12 – Asigurarea manualelor în limba de predare a minorităților naționale conform prevederilor legale.
13 – Înființarea unei instituții de formare continuă pentru perfecționarea actului de predare în limba maghiară.
14 – Constituirea structurilor cu predare în limba minorităților *maghiară, germană, dupe caz)
15 – Finanțarea diferențiată a studiilor de masterat în limbi de circulație internațională și a celor în limba minorităților naționale, cât și a doctoratelor în cotutelă cu universități de prestigiu din
stăinătate.
16 – Corelarea specializărilor obținute în sistemul educațional cu cerințele pieței muncii
17 – Continuarea proiectelor de investiții în unitățile de învățământ în vederea modernizării și dotării acestora.
„Constatam ca jumatatea din directiile de actiune sunt pentru minoritati ceea ce e un afront la sistemul educational din Romania. Tot ceea ce este prins la punctele 8-15 sunt lucruri necesare si invatamantului in limba romana. De ce se pune bariera in interiorul invatamantului pe considerente etnice?
Nu vreau sa fiu inteles gresit de catre colegii mei care lucreaza in invatamantul minoritatilor. Si romanii sunt minoritari in anumite zone. Tocmai de aceea spun ca in Romania TOTI trebuie sa avem aceleasi drepturi.
Si elevii/studentii romani si elevii/studentii minoritari, si profesorii romani si profesorii minoritatilor. Doar asa vom reusi sa creem o calitate superioara a invatamantului romanesc.
Insa din pacate politicul doreste sa mentina razboiul etnic. Unii sa se mentina la guvernare …altii sa se mentina in Parlament. Si asta pe spatele copiilor acestor tari.
Fiecare dintre noi poate sa vada cate lucruri au continuitate si cate sunt puse doar pentru a se mentine la guvernare actuala coalitie.Trist pentru aceasta tara.
Nu pot sa inchei fara a observa punctul 7. Acesta permite alocarea de bani la firmele care sa finanteze campania electorala fara nici o problema pentru minister”, concluzionează Liviu Marian Pop.
Rareş Bogdan