Ministrul delegat pentru dialog social, Liviu Marian Pop, ii adreseaza ministrului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, Ecaterina Andronescu, o scrisoare deschisă în care vorbeşte, printre altele, despre decizia de a amâna începerea anului şcolar cu o săptămână, despre programul Şcoala Altfel, dar şi despre modificarea Legii Educaţiei.
„Stimată doamnă ministru, salut decizia dumneavoastră de a întârzia, cu o săptămână, începutul anului școlar 2012-2013 și sper să existe timpul necesar pentru a rezolva problemele moștenite odată cu asumarea Legii Educației Naționale. Fără îndoială, una dintre cele mai mari probleme, căreia i-am acordat maximă atenție în perioada interimatului meu, a ridicat-o implementarea clasei pregătitoare în învățământul românesc, în acel moment neexistând niciun pas făcut în acest sens.
Sunt cunoscute problemele pe care le-a întâmpinat noua implementare a Legii Educației, cauza principală fiind abordarea ilogică a predecesorilor din Cabinetele Boc și Ungureanu, precum Daniel Funeriu sau Cătălin Baba, care au anunțat înființarea acestei clase pregătitoare, fără să aibă programe școlare, mobilier și spații adecvate și învățători pregătiți. Privind și din această perspectivă, a fost absolut necesară amânarea debutului anului școlar.
În ceea ce privește calendarul anului școlar, consider că programul „Școala Altfel”, trebuie păstrat, acesta fiind primit cu mare interes de elevi, părinți și profesori, atunci când a fost implementat, prima oară anul trecut. Însă, pentru a avea succes, acesta trebuie regândit, îmbunătățit și adaptat fiecărei unități în parte. Dacă până acum programul „Școala Altfel” se desfășura într-o singură săptămână, în întreaga țară, o modificare indicată ar fi ca inspectoratele, împreună cu școlile, să decidă când să organizeze săptămâna „Școala Altfel” pe parcursul unui an școlar.
Totodată, ar trebui avut în vedere corelarea sărbătorilor pascale cu cele din semestrul al doilea, lucru nefăcut de ministrul Cătălin Baba atunci când a elaborat ordinul.
Nu în ultimul rând, Legea Educației Naționale are neapărat nevoie de o ajustare, pentru o bună funcționare iar rescrierea tuturor programelor școlare, formarea corpului profesoral în baza noilor programe, introducerea manualelor electronice, compatibilizarea construcției de unități școlare cu programul de microbuze școlare, verificarea și controlul investițiilor, deblocarea posturilor, finalizarea legislației secundare a Legii Educației Naționale, organizarea concursurilor pentru funcțiile de conducere și reorganizarea rețelei școlare sunt câțiva dintre factorii care ar ajuta la corectarea acesteia.
Toate aceste întârzieri trebuie rezolvate în perioada imediat următoare pentru a facilita o schimbare simplă, necesară și eficientă a sistemului de învățământ din România.
Sunt convins că doar așa se va reuși o stabilizare a sistemului de învățământ preuniversitar absolut necesar în acest moment. Vă asigur de toată disponibilitatea, susținerea și expertiza mea, care, împreună cu dialogul social, esențial și în domeniul Educației, va duce la o creștere a calității școlii românești”, se arată în scrisoarea trimisă de Liviu Marian Pop ministrului Educaţiei, Ecaterina Andronescu.