In aceasta perioada condcerea MECTS cere cadrelor didactice sa propun „pachete” de activitati pentru programul „Scoala dupa scoala”, acestea urmand sa capete apoi valoare de contract, cu consecintele unui astfel de act.
Totul se bazeaza pe o metodologie neclara (probabil, intentionat neclara), pentru ca, aceia mai slabi dintre profesori (sau mai necunoscatori ai realitatii) sa accepte sa presteze GRATUIT aceste activitati, chipurile in cadrul celor 40 de ore ale normei didactice.
Atentie, insa! Aceia care vor accepta acest lucru nu isi fac doar lor un mare rau, ci, prin precedentul pe care-l creeaza, fac un mare rau tuturor, pentru o perioada nedeterminata de timp.
Cei care ne conduc doar atat asteapta: o slabiciune, o acceptare a muncii neplatite. Suntem si asa UMILITI si batjocoriti.
Lucram si asa mai mult, pentru salarii mai mici. Se iau modele din alte tari si ni se impun, cu toate ca se uita comparatia si cu nivelul retribuirii acelora (munca noastra este cel putin la nivelul lor; acolo sunt doi invatatori la o clasa, pentru salarii de 8-12 ori mai mari decat ale noastre, fiecare; in conditiile in care preturile, asteptarile si nevoile culturale ale lor sunt aceleasi cu ale noastre ).
Ni se spune ca „economia noastra nu suporta mai mult”. Doar pentru invatamantul preuniversitar nu suporta mai mult? Pentru clientela, hoti si „baieti destepti” nu sunt „constrangeri”?
Un invatator/profesor aloca ZILNIC cel putin 9 ore pentru activitatea didactica. Asadar, norma de 40 de ore pe saptamana este in realitate de cel putin 45 de ore.
Dati celor care va solicita sa realizati gratuit programul „Scoala dupa scoala” aceasta justificare (pe care o puteti completa sau particulariza situatiei dvs.).
LISTA CU ACTIVITATI sau PROGRAMUL SAPTAMANAL al cadrului didactic (click AICI)
– ore de predare: →16-20 de ore pe saptamana;
– pregatirea lectiilor pentru a doua zi (inclusiv concepere/redactare/ tehnoredactare planuri de lecţie, proiectii/prezentari didactice, schite – dupa caz): →2 ore pe zi – sau 10 ore pe saptamana;
– elaborare, redactare/tehnoredactare teste, multiplicare teste (evaluari initiale, formative, sumative) precum şi
– corectare de caiete si probe de evaluare (care include si elaborare de descriptori, matrice, evaluarea testelor scrise, notarea, realizarea clasificărilor, realizarea statisticilor, planuri de masuri etc): →2 ore pe zi sau 10 ore pe saptamana;
– participare la cercuri metodice sau la şedinţe ale comisiei metodice → 0,5 ore pe saptamana;
– realizarea şi întreţinerea de materiale didactice şi metodico-ştiinţifice, realizare de alte materiale de lucru, inclusiv referate si materiale pentru cercuri si comisii, pregatirea pentru grade didactice etc. → minim 0,5 ore pe saptamana;
– perfecţionări, participare la cursuri de formare → minim 1,5 ore pe saptamana; (spre exemplu, cursurile prin CCD sau cele de tipul e-formare acorda cate 20-25 de credite pentru 89 de ore de formare; noua ni se cer 90 de credite in 5 ani, adica cca. 360 de ore in 5 ani!) Calculati si vedeti ca e nevoie chiar de mai mult timp pe saptamana lucratoare (altele decat cele de concediu)!
– lectura de specialitate, autoperfecţionare metodico-ştiinţifică (parcurgerea/citirea unor carti si publicatii de specialitate, internet etc.), perfecţionare ştiinţifică→ minim 1,5 ore pe saptamana;
– concepere/redactare/ tehnoredactare planificări calendaristice, planificări – proiecte pe unităţi de învăţare – cca. 15-20 de ore pe semestru – sau o oră pe saptamana;
– supravegheat la concursuri, olimpiade, diverse competitii; concepere de subiecte, pregatire suplimentara cu elevii → 0,5-1,5 ore pe saptamana;
– activitati cu parintii – sedinte, lectorate, ora de consiliere, convorbiri, elaborare si trimitere de informari, raspunsuri, mesaje etc. → 1-1,5 ore pe saptamana;
– activitatea in comisiile din care facem parte in scoala, inclusiv concepere/redactare/ tehnoredactare documente pentru comisii metodice, comisii PSI, P.M, comisia de disciplină, comisia de calitate, comisia de estetica – pavoazarea scolii , alte comisii, realizare de informari, autoevaluari, raportari, statistici…. etc. → 0,5 ore pe saptamana;
– alocarea de timp suplimentar (altul decat orele de predare) pentru realizarea sarcinilor serviciului pe şcoală, paza şi protecţia elevilor, insotirea elevilor la sala de sport, la diferite activitati etc. → minim o ora pe saptamana;
– supliniri→ minim 30 de minute pe saptamana;
– realizarea parteneriatelor, proiectelor, activitatilor extrascolare etc. → minim o ora pe saptamana;
– completarea documentelor scolare (in plus fata de activitatea din timpul orelor) – matricole, cataloage, carnete … actualizarea/completarea periodica a portofoliului personal → minim 30 de minute pe saptamana;
– participare la şedinţele consiliului profesoral, consiliului de administraţie, convocări la ISJ, ITM, ISU, primării şi consilii locale, poliţie etc. → minim 15 minute pe saptamana;
– altele →corectatul gratis la olimpiade, jurii, corectarea eseurilor pt diverse concursuri, aplicarea sanctiunilor si trimiterea de adrese parintilor ,xeroxarea materialelor pe banii nostri, activitatea neplatita a metodistilor, a consiliilor consultative din inspectorate …………………………………………………………………………………………………
TOTAL: cca. 50 de ore pe săptămână
Cine şi cu ce drept ne poate cere/obliga sa muncim gratuit peste cele 40 de ore cuprinse in norma noastra? Ni se cere sa adaugam alte ore de munca peste acestea!
– Cine nu accepta aceasta lista sau nu este de acord cu ea, sa taie din lista ceea ce i se pare ca nu corespunde realitatii si nu mai prestam acea activitate!
– Trebuie sa raspundem nevoilor comunitatii. Părinţii elevilor îşi doresc ca, la plecarea de la scoala, copiii sa aiba temele terminate. Ce vom propune atunci?
– O ora servirea mesei
– Efectuarea temelor – 2 ore→ 2x(45 de minute de lucru efectiv +15 minute pauza)-ca in Metodologie
– O ora – alte activitati (la clasele a III-a si a IV-a, care au cate 5 ore pe sapt. in cateva zile, aceasta ora nu se mai poate aloca);
Noi dorim sa prestam aceste activitati (este singura noastra sansa de a ne completa veniturile, si asa erodate de reduceri si inflatie) si le vom propune, dar numai si numai PLATITE SUPLIMENTAR (am putea accepta cel mult doua ore pe saptamana la plata cu ora – neconvenabila, iar restul din contributia parintilor etc.)
Unii directori de scoli si unii inspectori sunt de partea noastra (sunt colegii nostri)! Atunci, cine este impotriva noastra???
– S-ar putea sa ni se spuna ca si pana acum am alocat aceste ore din timpul nostru. Este adevarat, insa am castigat o bruma de venit suplimentar cu mari sacrificii (ne sacrificam familiile proprii, timpul, impingem pregatirea personala pana la ore tarzii din noapte, ne sacrificam grav sanatatea – dupa 8 ore de stat cu copiii, ajungem acasa in stadiul de „legume”).
Rusine scolilor care vor avea persoane ce vor accepta sa se umileasca si mai mult, subapreciindu-si munca in fata celor care oricum ne privesc cu dispret si ne-au coborat la statutul de codasi!
Articol preluat de pe blogul lui Liviu Marian Pop