Primăria Sălsig, reclamată de dascăli la SLÎ Maramureş

Război la Sălsig între cadrele didactice, respectiv Sindicatul Liber din Învăţământ Maramureş, şi conducerea Primăriei, aceştia din urmă fiind acuzaţi că refuză cu încăpăţânare să aplice, printre altele, o serie de decizii, respectiv prevederi din noua lege a educaţiei.

Cadrele didactice de la şcoala din Sălsig au cerut ajutorul celor de la SLÎ Maramureş pentru a se încerca cumva stingerea acestui conflict care datează încă din luna octombrie a lui 2010.

Conflictul la care se face referire s-a iscat încă din luna octombrie 2010, când a fost adusă în şcoala o persoană pe un post de muncitor cu atribuţii de fochist, care la vremea respectivă era blocat, omul fiind plătit fără acoperire, la insistenţele reprezentanţilor primăriei, în acea lună (octombrie 2010).

“În luna noiembrie, Inspectoratul Şcolar a deblocat 0,5 normă din acel post, pentru care s-a dat concurs abia în luna ianuarie a anului trecut.

Faptul că ISJ MM a deblocat numai jumătate din această normă a dus la nemulţumirea reprezentanţilor primăriei care au dorit să reducă jumătate din norma de secretar, pentru a i se întregi norma acelei persoane care a fost angajată pe postul de muncitor cu atribuţii de fochist.

Refuzul conducerii de atunci a unităţii de învăţământ precum şi a consiliului de administraţie al şcolii a dus la întârzierea primirii de către personalul angajat la şcolii a drepturilor salariale.
Toate aceste probleme au dus şi la schimbarea conducerii unităţii, însă conflictul a continuat, deoarece aceeaşi reprezentanţi ai primăriei au făcut presiuni asupra directorului actual de a întregi norma muncitorului în consiliul de administraţie.

Fiind imposibil de întregit norma doar cu acordul Consiliului de Administraţie, directorul unităţii de învăţământ a refuzat acest lucru, ceea ce a dus la accentuarea conflictului”, precizează cadrele didcatice de la Sălsig într-o scrisoare trimisă către SLÎ MM.

Acestea au mai adăugat că orice încercare de reconciliere a fost condiţionată de întregirea normei de fochist, lucru care s-a şi produs în decembrie anul trecut, cu 0,5 norma de îngrijitor, pe perioadă determinată, până la întoarcerea unei persoane din concediul de îngrijire copil.

”Muncitorul a primit jumătate de normă de îngrijitor la Şcoala Cartier (de rromi), programul de lucru şi atribuţiile acestuia fiind stabilite în şedinţa de consiliu de administraţie la care a participat şi persoana angajată pe acest post şi a semnat, fiind de acord cu aceste condiţii.

Acest muncitor, împreună cu reprezentanţii primăriei, au desemnat o altă persoană, care nu este angajată şcolii, din comunitatea rromilor care să îndeplinească sarcinile fochistului. Considerăm că îndeplinirea acestor atribuţii de către o persoană din afară, care nu este angajata unităţii de învăţământ, expune şcoala la diferite pericole, iar curăţenia lasă de dorit, cadrele didactice care predau acolo fiind nevoite să facă singure curăţenie.

Alta problemă care stă la baza conflictului este şi faptul că domnul primar consideră că, Consiliul de Administraţie al şcolii este constituit ilegal. Conducerea şcolii a solicitat ISJMM şi SLIMM, prin adresa scrisă, precizarea temeiului legal potrivit căruia funcţionează consiliul de administraţie.

Ambele răspunsuri, împreună cu o adresă din partea şcolii, au fost înaintate domnului primar, care consideră în continuare că nu suntem constituiţi legal, afirmând că luăm din legea educaţiei doar ceea ce ne convine.

De asemenea, din Consiliul de Administraţie trebuie să facă parte un reprezentant al primarului şi unul al Consiliului Local. Primarul comunei Sălsig nu şi-a desemnat un reprezentant, numindu-se personal membru al Consiliului de Administraţie al şcolii.

Refuză, de asemenea, să desemneze prin şedinţă de consiliu local, un reprezentant al acestuia în consiliul de adminsitraţie al şcolii, întrucât reprezentantul care a făcut parte din CA anul trecut refuza să mai participe la şedinţele consiliului de administraţie, înregistrând mai mult de trei absenţe consecutive, motiv pentru care CA a solicitat, prin adresa scrisă, desemnarea unui alt reprezentant”, se mai arată în respectiva scrisoare.

Mai mult decât atât, profesorii afirmă că primarul localităţii Sălsig trimite o adresă prin care îl numeşte în consiliul de administraţie pe acelaşi consilier, dar fără ca acesta să fie ales prin vot de către membrii Consiliului Local.

”Conducerea şcolii a solicitat o copie a hotărârii Consiliului Local prin care a fost desemnat reprezentantul acestuia în CA al şcolii. Tot din CA face parte, ca reprezentant al părinţilor şi o angajată a primăriei, care, de asemenea, la presiunile domnului primar, fie nu participă la şedinţele acestuia, fie se abţine de la orice hotărâre pe care CA trebuie să o ia.

Având în vedere că d-l primar nu participă la şedinţele CA, cu toate că a fost invitat, că nu avem nici un reprezentant al Consiliului Local în CA al şcolii, ne solicită copie după convocatorul şi procesul verbal al şedinţei CA din data de 30.01.2012, sub pretextul mai bunei informări a consiliului local cu privire la acţiunile şi hotărârile CA al şcolii.

Motivul pentru care a solicitat aceste documente este acela că în acea şedinţă CA a hotărât ca un domn învăţător de la Şcoala Cartier să fie încadrat, începând cu anul şcolar 2012-2013 la şcoala din centru, din cauza faptului că la Şcoala din Cartier există doi învăţători titulari, iar în anul şcolar următor ni s-a aprobat doar un singur post acolo.

O altă problema care întreţine conflictul dintre şcoală şi primărie este aceea că domnul primar şi-a făcut copii după cheile de la şcoală, motivând faptul că administraţia locală se ocupă de întreţinerea clădirilor şi a bunurilor materiale ale şcolii, însă motivul a fost, de fapt altul.

Şi anume acela ca d-l primar a permis accesul în şcoală, după orele de curs, unor persoane străine, care nu sunt angajate ale şcolii, cu care şcoala nu are semnat un parteneriat sau un protocol de colaborare, pentru desfăşurarea unor activităţi precum dansuri şi antrenamente la handbal.

În lipsa unui protocol de colaborare sau al unui parteneriat cu aceste persoane, CA al şcolii a dat o hotărâre prin care interzice accesul persoanelor străine în şcoală, pentru evitarea unor accidente neplăcute sau distrugeri de bunuri materiale, hotărâre care i-a fost adusă la cunoştinţă şi domnului primar, dar de care nu a ţinut cont..

De asemnea, a intervenit un conflict intre domnul primar si d-na profesoara de educatie fizica care s-a inscris cu echipa de handbal a scolii la o competitie judeteana. Domnul primar sustine o persoana din comuna care „antreneaza” fetele, insa fara avea o pregatire de specialitate, fara a fi membru al vreunui club sportiv, motiv pentru care intre scoala si aceasta persoana nu a putut fi incheiat un parteneriat, persoana respectiva desfasurand aceasta activitate pe cont propriu.

Domnul primar a insistat ca la acea competitie sa participe persoana respectiva in calitate de antrenor si nu doamna profesoara. Fiind o competitie organizata de catre ISJMM, am considerat ca echipa trebuie insotita de un cadru didactic, cel in masura fiind profesorul de educatie fizica.

Doamna profesoara a avut o discutie cu acest baiat si i-a explicat ca este o activitate a scolii, unde nu are ce cauta el, neavand nicio calitate, iar baiatul respectiv a influentat fetele care au inceput sa protesteze ca nu participa la competitie cu doamna profesoara. Pentru a evita un conflict direct in fata elevilor, doamna profesoara s-a retras, lasandu-l pe domnul „antrenor”.

Deoarece si-a dat seama ca nu poate participa la aceasta competitie fara niste avize din partea scolii, persoana care le antreneaza pe fete a apelat la domnul primar care a intervenit in favoarea sa, sustinand faptul ca aceasta persoana are dreptul de a participa in calitate de antrenor al echipei de handbal.

Consideram aceasta interventie a domnului primar un afront la adresa cadrelor didactice care isi pierd credibilitatea si autoritatea in fata elevilor, aceastia incepand sa ameninte ca merg sa spuna primarului daca ceva nu este in favoarea lor. De asemenea, sunt instigati si parintii impotriva scolii.
Dorim ca scoala sa fie lasata sa-si desfasoare activitatile specifice, noi neavand nimic impotriva activitatilor pe care elevii le desfasoara in timpul liber.

Problema cea mai grava pe care noi, ca institutie, o intampinam, este faptul ca, potrivit Legii Educatiei/2011, toate scolile cu PJ trebuie sa aiba cod fiscal propriu, cod fiscal pe care scoala nu-l poate obtine decat cu acordul consiliului local care sa acorde calitatea de ordonatori tertiari de credite.

ISJMM a trimis tuturor primariilor din judet adresa in acest sens inca din mai 2011, insa domnul primar n-a prezentat-o consiliului local.

Aceasta adresa a fost urmata de multe altele prin care, atat scoala, cat si ISJMM solicita, atat domnului primar, cat si Consiliului Local, acordarea calitatii de ordonatori tertiari de credite, insa niciuna dintre aceste adrese n-a fost prezentanta consilului local

Precizam ca suntem singura unitate de invatamant din judetul Maramures, poate chiar din tara, care nu are cod fiscal propriu, ceea ce duce la intampanirea unor dificultati in rezolvarea unor probleme ale scolii. Una dintre acestea s-a ivit de curand, cand ISJMM ne-a solicitat un certificat fiscal, atat de la primarie, cat si de la finante, pentru a putea fi inclusi intr-un proiect european „Internetul in scoala ta”.

Cei de la finante n-au putut sa ne elibereze un certificat fiscal, deoarece avem acelasi cod fiscal cu primaria, iar aceasta din urma inregistreaza niste restante la depunerea unor declaratii si a unui fond de garantare din anul 2007.

Acest aspect poate duce la excluderea scolii din acest proiect.Greutati intampinam si la introducerea datelor in programul REVISAL. Cei de la ITM ne-au spus ca doua institutii nu pot depune informatii pe aceeasi parola. Cum noi functionam cu acelasi cod fiscal cu primaria, scoala nu poate introduce date in programul REVISAL, deoarece ar trebui sa aiba o alta parola, iar aceasta se elibereaza doar pe baza unui cod fiscal”, ţin să arate cadrele didactice de la şcoala din Sălsig.

Rareş Bogdan

Recomandari

Lasă un comentariu

Alte Articole