Proiectul privind crearea acelui tunel pe sub munţii Gutâi revine în actualitate. De data aceasta se vorbeşte despre implementarea acestui proiect pornind de la încheierea unui parteneriat public privat. Dacă ar fi să devină realitate atunci tunelul cu pricin ar măsura peste 4 km şi ar costa undeva la 93 de milioane de euro.
„Proiectul cu tunelul pe sub Gutâi a fost apreciat ca fiind pretabil pentru a fi lansat în Parteneriat Public-Privat, cu un grad crescut de interes pentru investitori. De asemenea, acesta face parte dintr-o suita de proiecte de modernizare şi dezvoltare a infrastructurii de transport care poate fi realizată prin atragerea de fonduri private, prin acestea numărându-se şi proiectul „Pod peste râul Tisa”, asigurând o nouă rută comercială a României cu Ucraina.
Pentru realizarea tunelului rutier precum şi a lucrărilor conexe acestuia, valoarea estimată, conform studiului de prefezabilitate elaborat în anul 2003, este de 92.193.690 Euro, proiectul constând în construirea unui tunel în lungime de 4,330 km.
Lucrările conexe constau în: amenajarea intersecţiei DN-18 cu drumul judeţean DJ183C, cuprinzând terasamente şi consolidarea podului, construirea unui pod cu L=14 m, pe drumul judeţean DJ183C, construirea unui pod peste râul Săsar, cu L=30 m înainte de intrarea în tunel şi realizarea terasamentului pentru racordul la tunel, supralărgirea drumului judeţean cu 1.5 m, pe toată lungimea luată în calcul, parcare şi staţie de taxare în zona de intrare Şuior, ziduri de sprijin şi apărări de mal, clădire pentru supraveghere şi telecontrol, pod peste valea Izvorul Alb.
Secţiunea utilă a tunelului (ţinând seama de gabaritul auto), cât şi secţiunea caracteristică utilizată la construcţia tunelurilor pe autostrada Transeuropeană Nord-Sud (TEM), asigură două benzi de circulaţie cu lăţimea de 3.75 m, precum şi două trotuare, fiecare având lăţimea de 1.00 m.
Deoarece lungimea tunelului este mai mare de 2000 m s-au prevăzut, la distanţa de 1 km, 4 locuri pentru staţionarea autovehiculelor defecte, fiecare având lungimea de 30 m şi lăţimea de 3 m”, au explicat oficialii Consiliului Judeţean Maramureş.
N u în ultimul rând aceştia au mai menţionat faptul că implementarea acestui proiect va duce la realizarea unei căi de conectare între Coridoarele europene IV şi V prin deschiderea pe ruta Lvov – Sighetu Marmaţiei – Baia Mare – Cluj Napoca – Sibiu, creşterea siguranţei traficului prin eliminarea porţiunii de drum cu serpentine (17,8 km), scurtarea traseului de parcurgere a distanţei Baia Mare- Sighetu Marmaţiei cu 12,5 km.
Proiectul va duce şi la diminuarea duratei necesare tranzitării între Baia Mare şi Sighetu Marmaţiei cu aproximativ 30 minute. De asemenea, viteza medie de deplasare va creşte la 48,1 km/h, gradul de uzură al autovehiculelor va scădea, se vor realiza economii substanţiale la carburanţi şi lubrifianţi şi totodată se vor pune bazele unei viitoare conexiuni cu autostrada Transilvania”, concluzionează oficialii CJ MM.
Rareş Bogdan