Pe toate sectoarele de drumuri publice din judeţ traficul rutier se desfăşoară în condiţii de iarnă. La această oră nu sunt semnalate blocaje în trafic.
Oficialii CJSU Maramureş au anunţat că zăpadă frământată depusă pe carosabil şi care măsoară până la 1 cm, întâlnesc şoferii care se deplasează pe DN18, în Pasul Gutâi, pe DN18, Dealul Hera, pe DN17C, pe Dealul Ştefăniţei şi pe DN18, în Pasul Prislop (între km 140 şi km 156).
Pe carosabillul DN18, în Pasul Prislop (între km 156 şi km 180) şi pe cel al DN18B Baia Mare-Târgu Lăpuş, stratul de zăpadă frământată are grosimea până la 2 cm. Angajaţii societăţilor care asigură şi întreţin viabilitatea drumurilor per timp de iarnă au acţionat cu 16 autoutilaje cu lamă pentru îndepărtarea zăpezii de pe carosabil şi au împrăştiat 292 tone de material antiderapant. Ninge slab acum pe drumurile naţionale din zona localităţilor Petrova, Vişeu de Sus, Borşa şi Copalnic.
„A nins ieri şi pe drumurile judeţene din zona localităţilor Cavnic, Budeşti, Ocna Şugatag, Călineşti, Văleni şi Bârsana. Sunt tronsoane ale DJ184, în zona montană a oraşului Cavnic şi pe DJ109F, în zona pârtiilor de schi şi până în vârful dealului, unde pe carosabil mai există depusă zăpadă frământată. Carosabilul DJ185 este curat, dar umed.
Temperaturile negative (-7 grade Celsius) şi curenţii de aer rece au contribuit la formarea poleiului pe mai multe sectoare ale DJ184 şi DJ109F. Angajaţii societăţii care întreţine pe perioada de iarnă cele trei drumuri judeţene au acţionat cu utilaje cu lamă pentru îndepărtarea zăpezii de pe carosabil, respectiv lărgirea acestuia în zona montană, a pârtiilor de schi şi pe virajele strânse.
Au fost răspândite 82 tone de material antiderapant. Se acţionează, la această oră, cu utilaje cu lamă pentru îndepărtarea zăpezii frământate şi lărgirea arterelor de circulaţie. Pe acostamentul drumului DJ184 şi DJ109F, zăpadă măsoară între 50-60 cm.
A nins pe parcursul zilei de ieri, dar şi seara pe celelalte sectoare de drumuri judeţene. Angajaţii societăţii judeţene de drumuri şi poduri au intervenit cu 36 utilaje cu lamă pentru curăţarea zăpezii frământate depuse pe carosabil şi au fost utilizate 430 tone de material antiderapant pentru a preveni şi combate poleiul. Pe sectoarele de drumuri judeţene aflate în administrare şi întreţinere, carosabilul este curat şi umed, dar alternează cu porţiuni acoperite de un strat de zăpadă frământată care are grosimea cuprinsă între 1 şi 4 cm”, a declarat Dan Bucă, purtător de cuvânt CJSU Maramureş.
Rămân închise pe perioada de iarnă, drumul judeţean 109F, pe relaţia Cavnic-Strâmbu Băiuţ şi tronsonul drumului judeţean 183, pe relaţia Izvoare-legătura cu DN18, în Pasul Gutâi.
Temperaturile scăzute favorizează formarea poleiului pe carosabilul sectoarelor de drumuri publice din judeţ. Comitetul judeţean de iarnă recomandă conducătorilor auto să circule preventiv, să îşi adapteze viteza la condiţiile meteorologice şi cele de pe carosabil, respectiv de aderenţă şi să păstreze o distanţă faţă de ceilalalţi participanţi la trafic, pentru a evita accidentele rutiere sau tamponările în cazul derapării autovehicului.
La plecarea de pe loc este bine să se folosească treapta a doua de viteze, acţionând foarte fin ambreiajul.Comenzile autovehiculului nu vor fi bruscate pentru a evita intrarea în derapaj.Reducerea vitezei se va face cu ajutorul franei de motor.
Se vor evita opririle şi staţionările în rampă sau pantă. Conducătorii auto trebuie să aibă o grijă deosebită la coborarea pantelor. Dacă aţi fost surprinşi de formarea poleiului în timp ce sunteti în trafic şi simţiţi că nu stăpâniţi comenzile, scoateţi autovehiculul în afara părţii carosabile într-un loc în care nu există posibilitatea să rămâneţi împotmoliţi şi asteptaţi utilajele de intervenţie care împrăţtie materiale antiderapante.
Factori de risc pe drumurile cu polei îl reprezintă: scăderea aderenţei şi creşterea semnificativă a spaţiului de frânare; se diminuează stabilitatea transversală şi longitudinală a autovehiculului; există posibilitatea intrării în derapaj în orice moment, atât la frânare cât şi la accelerare; imposibilitatea controlului direcţiei în cazul apăsării simultane a pedalei de ambreiaj şi frână; intrarea în derapaj la orice bruscare a volanului; virajele sunt greu de controlat; pietonii se deplaseaza greoi, existând pericolul să alunece şi să cadî în faţa autovehiculelor; plecări dificile de pe loc sau uneori chiar imposibilitatea plecării de pe loc.
Conducerea pe polei este deosebit de riscantă şi necesită îndemânare în manevrarea autovehiculului. Pe polei conducătorul auto trebuie să folosească rar pedala de frână.
Rareş Bogdan