Primăria explică băimărenilor în câteva fraze de ce au nevoie aceştia de un manual de identitate vizuală a municipiului, de ce au nevoie să dea bani pentru o nouă stemă a oraşului sau pentru un nou site. Aşadar, de ce avem nevoie de identitate vizuală?
Ne spune conducerea Primăriei Baia Mare: „Primăria Municipiului Baia Mare, ca orice instituție, efectuează nenumărate acțiuni publice în fiecare zi: oferă servicii, face publice diverse anunțuri de interes public, se promovează prin media și alte mijloace.
În toate aceste acţiuni, instituţia se prezintă pe sine, sau o parte din sine, diverselor grupuri de persoane cu care interacţionează. Totalitatea căilor prin care Primăria se prezintă pe sine poate fi numită identitatea ei, ceea ce este percepută, adesea, drept imaginea ei.
Un program de identitate vizuală bine implementat are numeroase beneficii. Spre exemplu, cetățenii vor putea cu usurinţă să identifice programele, serviciile, facilităţile şi informaţiile Primăriei. Noua platformă va ajută cetățenii să recunoască valoarea serviciilor pe care le primesc pentru taxele pe care le plătesc, dar va ajuta și la întărirea și susținerea reputației Primăriei și Municipiului Baia Mare pe plan local, național și internațional.
Ce înseamnă identitate vizuală? Ne explică tot Primăria Baia Mare, prin vocea primarului Cătălin Cherecheş: „Noi am plătit realizarea întregului sistem de comunicare vizuală, ceea ce presupune, printe altele: crearea logo-ului (logo-ul nu trebui confundat cu stema) pentru Municipiul Baia Mare; realizarea papetăriei personalizate pentru toate departamentele și declinarea ei la nivelul tuturor documentelor emise de Administrația Publică Locală; realizarea marcajelor stradale: designul pentru plăcuțele cu numele străzilor și toate celelalte tipuri de marcaje publice; semne de atenționare, informare și restricție; designul pentru plăcuțele care semnalizează parcările publice; semnalizarea interioară din interiorul instituției; realizarea tuturor materialelor promoționale, și multe altele.
Mai mult decât atât, avem nevoie de un sistem de comunicare coerent la toate nivelurile. De aceea am dorit să avem implementat un sistem de comunicare vizuală coerent și unitar așa cum are orice oraș european, fără nicio excepție. Toate acestea și toate regulile de folosirea a noii identități sunt cuprinse în ”Manualul de Identitate Vizuală” ce va fi lansat în luna martie 2012 (data exactă urmează a fi anunțată în perioada următoare), odată cu site-ul Primăriei”.
„Costuri minime pentru beneficii maxime
Costul unui astfel de serviciu complex, prestat de orice firmă competentă din Europa, pornește de la minimum 100.000 de euro pentru un oraș de nivelul Băii Mari, și poate ajunge la milioane de euro, evident, pentru metropole ca Londra, Paris sau Berlin. Consiliul Local al Municipiului Baia Mare a aprobat proiectul de hotărâre care prevede plata a 14.892 euro (la cursul de achiziție de 4,2 lei/euro) pentru realizarea identității vizuale, și 14.880 euro pentru site.
Deocamdată, în România, niciun municipiu nu a lansat un astfel de program public, dar majoritatea reședințelor de județ lucrează la elaborarea unui asemenea sistem de comunicare. Sumele alocate sunt publice și pot fi accesate de fiecare cetățean al municipiului Baia Mare, și nu numai.
Spre exemplu, în cazul Primăriei Generale a Municipiului Bucureşti, pentru o lucrare similară, a fost aprobată și achitată suma de 442.000 lei (aproximativ 100.000 euro). Prin acest demers am dorit să fim pionieri în acest domeniu, mai ales că, în scurt timp, administrațiile publice locale vor fi obligate să facă acest pas.
Stema Municipiului Baia Mare este restilizată, în nici un caz schimbată
În ceea ce privește acuzațiile nefondate, și grave, care susțin că noi am dorit schimbarea stemei, vă aducem la cunoștiință faptul că nu este vorba de schimbarea, ci doar de restilizarea ei. Ideea de restilizare, a venit de la noi și nu de la firma contractată. Noi, am solicitat o soluție la problemele cu care ne confruntăm în prezent, și care se vor acutiza în viitor.
Stema veche (datorită dotărilor tehnice existente la data elaborării ei), prezintă o serie de probleme ce o fac greu, chiar imposibil de folosit în condițiile noilor tehnologii de printare, imprimare sau redare pe ecran.
Aveam nevoie de o stemă pe care să o putem folosi în toate contextele necesare (monocrom, grayscale, dimeniuni mici, anumite suporturi de printare) fără a se pierde din lizibilitate.Pornind de la aceste premise, firma contractată a propus o serie de modificări justificate și verificate:
• redarea Turnului Ștefan din poziție frontală. În cazul vechii reprezentări a turnului în perspectivă, la dimensiuni mici și de la distanță se pierdea recognoscibilitatea turnului.
• introducerea pietrelor ca element reprezentativ în desenarea gurii de mină. În cazul vechii abordări, la dimensiuni mici mina era imperceptibilă, semănând mai degrabă cu o scorbură.
• simplificarea coroanei murale și simplificarea copacului din aceleași motive.
În plus am cerut desenarea minerului într-o postură mai nobilă, cea veche fiind umilitoare și aproape vulgară. Am mai cerut o soluție profesională de vectorializare a stemei așa cum este făcută în toate orașele civilizate din Europa. Menționăm că propunerea de modificare a stemei a fost prezentată Comisiei de Cultură a Consiliului Local, care și-a exprimat acordul pentru ca această stemă să poată fi prezentată spre dezbatere publică cu 30 de zile înaintea ședinței, în conformitate cu prevederile legale.
Site-ul Primăriei și al Municipiului Baia Mare, mai complex, mai bogat, mai ușor de accesat
Dacă vorbim despre site-ul Primăriei și al Municipiului Baia Mare ca și despre unul al oricărei instituții, atunci putem spune că rolul lui este de a fi un instrument bidirecțional, între administrația orașului și cetățeni, de transmitere a informației în mediul online. Dacă vorbim, în contextul comunicării online, despre relația dintre administrația locală și cetățenii orașului, atunci trebuie menționat faptul că aceștia sunt mai mult decât clienții administrației locale.
Cu toții trăiesc, studiază, muncesc, se recreează, desfășoară diferitele activități. În consecință, ei sunt “clienții” a tot ce are de oferit acest oraș. Privit din această perspectivă, site-ul are menirea de a fi o platformă de interconectare a cetățenilor orașului la tot ce înseamnă pentru ei Baia Mare.
Toate serviciile pe care atât administrația locală cât și celelalte instituții le oferă, toate modalitățile de relaxare și petrecere a timpului liber, precum și întreaga istorie și cultură a urbei, sunt cele ce definesc Baia Mare pentru majoritatea dintre locuitori. Cum site-ul actual este departe de a oferi așa ceva, am dorit să punem la dispoziția cetățenilor unul cu adevărat funcțional și performant.
În final, câteva informații despre firma care a fost aleasă pentru a realiza aceste proiecte
În legătura cu firma SC ArtCos Desing SRL, cea căreia i s-a încredințat, respectându-se legislația în vigoare, serviciile de realizare a identității vizuale și a stemei municipiului, trebuie să facem precizarea că nu este vorba despre o ”firmă de apartament”, așa cum au prezentat-o unele publicații locale. Firma are sediul social în Baia Mare, activitatea o desfășoară în Timișoara, strada Tapia nr. 9, având reprezentanță în Belgia, la adresa: Leuven, cod: 3001, Goswin III Laan 11.
Având 8 angajați și 4 colaboratori externi, această firmă derulează 15-20 de proiecte mari pe an, și altele mai mărunte. Printre clienții acestei firme se află ilexgsm.ro (al doilea dealer Vodafone din România), producton.ro (cel mai mare retailer de cartușe/imprimante din țară), mobmann.ro, promotionale.org, Bayrol (lider european în produse de tratarea apei pentru piscine), Philips, HP, ordina.be, dar și diverse universități de prestigiu din Europa.
Pentru că sunt din Baia Mare, reprezentanții firmei au dorit să participe la această acțiune, oferindu-și serviciile la un preț cu mult sub cel al pieței, pentru ambele proiecte, realizând în acest mod o unitate în realizarea obiectivelor propuse”, se arată într-un comunicat al Primăriei Baia Mare.
Acum fiecare poate îşi crea o părere proprie. Aceste argumente stau sau nu în picioare sau ne putem lipsi şi de acest manual, de o nouă stemă şi de un nou site? Bani aruncaţi aiurea sau bani cheltuiţi cu cap? Fiecare cu părerea sa.
Rareş Bogdan