Primarul municipiului Baia Mare, Cătălin Cherecheş ia atitudine vizavi de aspectele care au apărut în presă în urma incidentului cu intoxicaţii de la Cuprom.
Primarul Băii Mari consideră că acest caz mediatizat la nivel naţional, „al „intoxicării” persoanelor relocate din zona Craica în fostele clădiri de birouri de la Cuprom, a fost un incident fabricat de auto-proclamaţii lideri ai comunităţii rome, ca urmare a faptului că Primarul Municipiului Baia Mare a refuzat orice dialog sau negocieri cu aceştia”.
„Aşa-zişii lideri care au instaurat teroarea în comunitatea romă, au pulverizat cu substanţe lacrimogene în mai multe camere, apoi au chemat ambulanţa şi televiziunea.
Îmi fundamentez poziţia pe următoarele argumente:
Copiii şi adulţii care au ajuns la Unitatea de Primire Urgenţe a Spitalului Judeţean „Dr. Constantin Opriş” din Baia Mare nu au necesitat internare, în urma investigaţiilor medicale reieşind faptul că nu au suferit intoxicaţii cu substanţe periculoase. Din cele 19 familii care s-au mutat benevol în locuinţele de necesitate în ziua incidentului, doar 4 au părăsit imobilul.
Celorlalte familii li s-au oferit alternative de locuire într-o altă clădire, însă au refuzat, considerând că sănătatea şi viaţa lor nu sunt în pericol.
În data de 5 iunie 2012, specialişti din cadrul Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă „Gheorghe Pop de Băseşti” Maramureş au efectuat o serie de testări pentru a verifica dacă în imobilul unde s-a produs incidentul, există sau nu substanţe toxice. Rezultatul verificărilor a fost comunicat prin adresa nr. 1027967/2, din 7 iunie 2012. Concluzia a fost că „nu s-a detectat prezenţa agenţilor chimici sau a gazelor periculoase care să pună în pericol viaţa locatarilor”.
Relocarea familiilor care s-au mutat de pe Craica în zona Cuprom a fost efectuată fără uz de forţă. Li s-au pus la dispoziţie maşini de transport pentru mutarea obiectelor personale (mobilier, îmbrăcăminte şi altele), însă oamenii au venit la noile locuinţe cu mijloace de transport alese de ei: maşini personale, transport public în comun sau taxi.
În momentul de faţă, la Serviciul Public de Asistenţă Socială există 137 de cereri ale familiilor din comunitatea romă, privind relocarea de pe Craica în locuinţele de necesitate din zona Cuprom. Aceste solicitări au fost depuse benevol de către cei care locuiesc în construcţi improvizate, ridicate ilegal pe domeniul public al statului, în zona Craica.
Acţiunea de relocare a comunităţii rome din pungile de sărăcie în locuinţe de necesitate, unde au condiţii de trai decente, va continua. Va continua şi demolarea tuturor construcţiilor improvizate, ridicate ilegal pe domeniul public al municipiului Baia Mare.
Acþiunea de relocare a comunitãþii rome este legalã
Proiectul nostru de incluziune socialã a populaþiei de etnie romã de pe raza municipiului Baia Mare a fost gândit, dezbãtut cu toþi factorii de rãspundere ºi aprobat la nivelul Consiliului Local al Municipiului Baia Mare.
Acþiunile pe care le-am întreprins în ultima perioadã au ca fundament urmãtoarele documente:
– HCL nr.135/2012 privind încheierea acordului de parteneriat pentru incluziunea socialã a populaþiei din pungile de sãrãcie de pe raza municipiului Baia Mare, prin furnizarea de servicii sociale integrate;
– HCL nr. 182/2012 privind aprobarea Politicii ºi a Planului de acþiuni al Municipiului Baia Mare privind incluziunea socialã a cetãþenilor români aparþinând minoritãþii romilor 2012;
– consultarea ºi informarea publicã privind drepturile ºi obligaþiile sociale, dar ºi alternativele de locuire puse la dispoziþie de cãtre municipalitate;
– consimþãmântul scris al familiilor din comunitatea romã, prin care ºi-au dat acordul pentru relocare;
– contractele de comodat încheiate între municipalitate ºi fiecare familie în parte;
– acordul scris privind demolarea construcþiilor improvizate, ridicate ilegal în zona Craica;
– angajamentul scris privind rãspunderea pentru copiii minori;
– angajamentul scris al primarului, privind identificarea unor soluþii locative definitive pentru persoanele care au fost relocate temporar în zona Cuprom.
Ca primar, dar ºi ca om, am adoptat mereu o atitudine pozitivã, constructivã ºi nediscriminatorie faþã de toate categoriile sociale defavorizate. Mã preocupã îmbunãtãþirea situaþiei sociale generale a grupurilor vulnerabile ºi a situaþiei locuirii pe raza municipiului Baia Mare. Acest lucru, însã, nu înseamnã cã voi permite ca aceste zone constituite ilegal, caracterizate de sãrãcie, mizerie ºi infracþionalitate, sã se dezvolte în continuare.
La fel ca pânã acum, îmi asum în faþa opiniei publice respectarea principiilor fundamentale ale drepturilor omului ºi ale legislaþiei naþionale ºi internaþionale în toate acþiunile noastre. Voi continua sã elimin aceste pungi de sãrãcie care s-au tolerat în comunitatea noastrã de peste 20 de ani, iar oamenilor le vom oferi alternative locative.
Nu voi mai accepta nici o construcþie improvizatã amplasatã ilegal pe raza municipiului Baia Mare ºi mã voi asigura cã legea, ordinea ºi curãþenia vor fi respectate.
Ordine ºi siguranþã pentru bãimãreni, condiþii de trai decente pentru comunitatea romã
Planul de acþiuni privind incluziunea socialã a cetãþenilor români aparþinând minoritãþii rome – parte a strategiei sociale pe 2012 a municipiului Baia Mare – cuprinde o abordare integratã a situaþiei sociale a grupurilor vulnerabile.
Aceasta vizeazã identificarea ºi rezolvarea problemelor de educaþie, sãnãtate, locuire, infrastructurã, ocupare a forþei de muncã, dar ºi de administraþie ºi dezvoltare comunitarã.
Municipiul îºi propune, începând cu anul 2012, realizarea urmãtoarelor activitãþi pentru îmbunãtãþirea situaþiei locuirii grupurilor vulnerabile:
Facilitarea accesului la locuinþele sociale pe baza unor criterii care sã prioritizeze categoriile defavorizate; Reabilitarea locuinþelor sociale ºi identificarea unor oportunitãþi de extindere a celor existente sau a unor noi locaþii, care pot sã primeascã destinaþia de locuinþe sociale;
Menţionez că, aceste comunităţi care locuiesc ilegal pe raza administrativ-teritorială a municipiului Baia Mare sunt asistate social, beneficiind din partea autorităţilor locale şi a ONG-urilor care acţionează în zonă de servicii de asistenţă socială şi juridică pentru identificarea oportunităţilor de legalizare a situaţiei lor locative.
Din cercetările realizate de serviciul de specialitate al municipalităţii rezultă că aproximativ 25% dintre persoanele care locuiesc în zonele menţionate nu au domiciliul legal sau temporar în municipiul Baia Mare, deci nu pot beneficia de drepturile de asistenţă socială conform legii (furnizarea acestor servicii/beneficii sociale revine în competenţa autorităţilor locale din localitatea de rezidenţă).
Această competenţă teritorială a autorităţilor administraţiei publice locale creează în sarcina autorităţii de domiciliu obligaţia de a asigura resursele materiale/financiare pentru a asigura cetăţenilor rezidenţi accesul/dreptul la locuire adecvată şi la serviciile de bază ale comunităţii.
Din momentul în care am fost ales Primar şi am fost învestit cu încrederea băimărenilor mi-am asumat sarcina de a veni în sprijinul romilor şi de a soluţiona situaţia locuirii sociale, şi în acest scop doresc un dialog direct cu persoanele afectate din zona Craica, dar şi din celelalte pungi de sărăcie. Consider intervenţia aşa-zişilor lideri romi defavorabilă comunităţilor de romi, pe motiv că aceştia nu pun accent pe nevoile specifice fiecărei familii şi nu aduc vreo contribuţie la soluţionarea problemelor acestora.
Doresc să asigur comunicarea directă cu persoanele care întâmpină grave probleme sociale din zona Craica, fapt pe care l-am adus la cunoştinţă tuturor participanţilor, romi şi persoane vulnerabile – în cadrul întâlnirii de informare şi consultare publică organizată la Primăria Baia Mare în luna mai 2012. Atunci s-au semnat şi primele contracte de comodat pentru ocuparea unei unităţi locative în zona Cuprom.
În momentul de faţă, municipiul Baia Mare derulează un proces participativ de identificare a problemelor şi a unor soluţii pentru îmbunătăţirea situaţiei grupurilor vulnerabile care locuiesc în condiţii improprii în pungile de sărăcie din zonele Craica, Pirită, Gării, Horea, Frumuşaua – Valea Borcutului şi Ferneziu, în locuinţe improvizate, construite nelegal şi fără a avea acces la utilităţi şi la serviciile de bază ale comunităţii.
Astfel, în luna ianuarie 2012 serviciul specializat al autorităţii locale a realizat o anchetă socială în toate cele şase pungi de sărăcie, inclusiv în zona Craica, pentru a evalua starea socială a locuitorilor, nevoile de locuire ale zonei, disponibilitatea locuitorilor de a se reloca, condiţiile în care ar dori să fie relocaţi: locuinţe modulare, apartamente sau case.
Datele colectate au fost prelucrate, iar în urma analizelor s-a constatat că există disponibilitate privind relocarea cetăţenilor din Craica, în special, dar şi din celelalte pungi de sărăcie (în procent de 89%).
Activităţile de informare şi consiliere s-au derulat în cinci campanii organizate în perioada ianuarie-mai 2012, care au constat în furnizarea serviciilor de informare şi consiliere socială a persoanelor din pungile de sărăcie. Pentru zona Craica s-au implementat patru campanii de informare-consultare cu privire la: condiţiile de locuire socială alternative propuse de Primăria Municipiului Baia Mare, la disponibilitatea de a ocupa o locuinţă temporară în zona Cuprom, la interesul privind atribuirea de loturi de teren în vederea construirii de locuinţe.
Totodată, au fost prezentate facilităţile oferite de municipiu celor care ar dori să ocupe unităţi locative în zona Cuprom: folosinţa locuinţei cu titlu gratuit, acces gratuit la utilităţi, acces gratuit la activităţile Centrului Comunitar Romani (situat în vecinătate): servicii sociale, acordare de hrană, servicii de igienă, centru de zi pentru copii, cu vizionarea spaţiilor.
Pentru facilitarea accesului la spaţiile de locuire temporară în zona Cuprom, s-a semnat Acordul de Parteneriat pentru incluziunea socială a populaţiei din pungile de sărăcie de pe raza municipiului Baia Mare, prin furnizarea de servicii sociale integrate, aprobat prin HCL nr. 135/ 30.03.2012.
În acelaşi timp, au fost organizate o serie de întâlniri ad-hoc cu privire la intenţia Primăriei Baia Mare de iniţiere a proiectului unui cartier social în zona Postfunduş.
In perioada 2011-2012 s-au iniţiat un studiu de fezabilitate şi un plan urbanistic zonal în locaţiile proprietate publică a municipiului Baia Mare – zona Oborului-Postfunduş, pentru a analiza potenţialul de transformare a terenului respectiv în zone de locuit, respectiv cartiere sociale. Efectul urmărit a constat în determinarea posibilităţii realizării unor amenajări de tip
habitat care să integreze şi accesul la utilităţi şi servicii publice, în urma relocării persoanelor şi grupurilor vulnerabile care trăiesc în cele şase pungi de sărăcie de pe raza municipiului (menţionate mai sus).
Aceste demersuri de natură organizatorică şi tehnică au fost realizate în cadrul unor parteneriate non-formale organizate la nivel local, cu implicarea autorităţilor publice locale, a Ordinului Arhitecţilor, a comunităţii locale. Informarea şi consultarea asupra aspectelor de strategie socială s-a realizat în cadrul a două întâlniri organizate în 22.12.2011 şi 20.01.2012, dar şi în cadrul campaniei de dezbatere şi informare publică care a avut loc în data de 4.05.2012.
Municipalitatea a realizat şi a distribuit un material de informare publică privind alternativele de locuire şi dezvoltarea în viitor a unui proiect pilot de construire a unui cartier social şi a solicitat cetăţenilor vizaţi să-şi exprime în scris opţiunea/intenţia de a se reloca sau nu în acel cartier şi de a alege tipul de locuinţă preferat: case modulare, apartamente în blocuri sau case în mediul urban, respectiv case cu gospodărie în mediul rural.
Menţionăm că un procent însemnat (321 din 362 familii) a fost de acord cu relocarea, aspect care anulează ideea evacuărilor forţate, fiind vorba de un demers solicitat, acceptat şi conştient al persoanelor respective.
Autorităţile locale din municipiul Baia Mare au identificat posibile alternative de locuire pentru persoanele care locuiesc în pungile de sărăcie, care vor fi implementate etapizat, astfel: Asigurarea unor spaţii de locuire temporară în trei clădiri ale societăţii CUPROM, în perioada 2 aprilie 2012 – 8 iunie 2012;
Identificarea şi evaluarea nevoilor de locuire a familiilor care şi-au dat acordul pentru relocarea imediată – evaluarea nevoilor familiale de locuire, pentru 97 de familii; Semnarea acordului de parteneriat, aprobat prin hotărâre a Consiliului Local, prin care se pune la dispoziţia municipiului Baia Mare cu destinaţia de locuinţe sociale spaţiul societăţii Cuprom; Asigurarea cadrului legal necesar pentru subvenţionarea utilităţilor (energie electrică, apă–canal) în clădirile Cuprom, pe perioada utilizării lor ca şi alternative de habitat social; Amenjarea a 97 de unităţă locative în clădirile Cuprom (1, 2 şi 3);
Inventarierea şi repartizarea primelor 97 unităţi locative, pe baza nevoilor sociale (mp/nr. membri familie şi acceptarea relocării); Concesionarea de terenuri aflate în proprietatea municipiului Baia Mare pentru construire de locuinte persoanelor, respectiv familiilor care locuiesc în zonele menţionate; Elaborarea proiectului pilot de dezvoltare a unui cartier de locuinţe sociale, având drept opţiuni fezabile de amplasare zona Oborului/Postfunduş.
Indiferent de presiunile pe care unii sau alţii le exercită în problema relocării comunităţii rome din aceste zone constituite ilegal, în spaţii unde aceştia au minimul de condiţii pentru un trai decent, noi vom continua punerea în practică a Planului de acţiuni, parte a strategiei sociale a municipiului Baia Mare pe anul 2012, privind incluziunea socială a cetăţenilor români aparţinând minorităţii romilor.
Avem de partea noastră legislaţia în vigoare, dorinţa băimărenilor care aşteaptă de aproape 20 de ani ca legea şi ordinea să fie impuse în oraşul nostru, dar şi acceptul romilor care ocupă abuziv domeniul public şi îşi doresc condiţii mai bune de trai”, a remarcat primarul Băii Mari, Cătălin Cherecheş.