Astăzi, 21.03.2013, a avut loc conferinţa de lansare a proiectului „Reducerea riscurilor la nivel judeţean printr-o mai bună comunicare în cadrul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă” cod SMIS 22756, finanţat prin Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative 2007-2013.
Obiectivul general al proiectului îl constitue eficientizarea componentei de comunicare a managementului riscurilor la nivelul instituţiilor judeţene cu responsabilităţi în domeniul situaţiilor de urgenţă.
Scopul implementării proiectului este acela de a optimiza procedurile de comunicare interinstituţională la nivelul instituţiilor cu reprezentare în cadrul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă. Se va implementa un mecanism eficient de comunicare cu cetăţenii de pe raza judeţului în situaţii de urgenţă.
Prin acest proiect s-a realizat instruirea a 50 de funcţionari cu rol de decizie, precum şi membri ai grupurilor de suport şi ai Secretariatului Permanent din cadrul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.
„În judeţul Maramureş există multiple surse de risc care pot declanşa, în orice moment, un dezastru. Principalele tipuri de riscuri ce se pot întâlni pe raza judeţului sunt: inundaţiile şi fenomenele meteorologice periculoase; alunecările de teren; incendiile în masă; exploziile; cutremurele de pământ ce pot produce dezastre complementare cutremurelor ca inundaţii, alunecări de teren; incendiile de pădure, avarierea lucrărilor de apărare împotriva inundaţiilor; accidentele chimice; înzăpezirile, viscolele, îngheţurile; accidentele majore pe căile de comunicaţii; epidemiile; epizootiile; avariile la construcţiile hidrotehnice sau alt tip de construcţii, accidentele majore la utilajele şi instalaţiile tehnologice periculoase etc.” – a punctat în cadrul conferinţei Zamfir Ciceu – preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş.
Printre problemele specifice cu care se confruntă Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi Consiliul Judeţean Maramureş în cadrul gestionarii situaţiilor de urgenţă se numără:
Operativitate redusă a acţiunilor autorităţilor administraţiei publice în situaţii de producere a dezastrelor; Întârzieri în aplicarea de către organismele de resort a măsurilor ce se impun în cazul situaţiilor de urgenţă. Metode şi proceduri de comunicare interinstituţională şi cu cetăţenii deficitare;
Lipsa unei pregătiri complexe a populaţiei pentru înfruntarea situaţiilor de criză, cauzate de slaba comunicare şi lipsa consultării publice pe această problematică.
„Societatea civilă are nevoie de o comunicare permanentă cu autorităţile cu privire la riscurile identificate. Constatăm nevoia de noi proceduri în ce priveşte comunicarea, organizarea acesteia, care să ofere cetăţenilor posibilitatea de a reclama existenţa unor noi riscuri sau componente ce ar justifica o altă încadrare pentru riscurile deja identificate.
O mai bună comunicare şi coordonare a eforturilor la nivelul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Maramureş va duce la oprimizarea proceselor de lucru asupra registrului de riscuri la nivel judeţean.” – a precizat Zamfir Ciceu – preşedinte Consiliul Judeţean Maramureş.
Durata de implementare a proiectului este de 18 luni.
Valoarea contractului de finanţare:
Valoarea totală a proiectului, fără TVA – 1.153.200 lei
Valoarea neramburasbilă din Fondul Social European – 980.220 lei
Valoarea neramburasbilă din bugetul naţional – 149.916 lei
Cofinanţarea din bugetul Consiliului Judeţean Maramureş – 23.064 lei