Poliţia trage un semnal de alarmă: Multe accidente se produc din cauza drumurilor proaste

Conducerea Inspectoratului de Poliţie al judeţului Maramureş a cerut astăzi, în cadrul şedinţei Colegiului Prefectural, sprijinul Instituţiei Prefectului în monitorizarea sectoarelor de drum degradat în vederea identificării deficiențelor și remedierii lor în regim de urgență, în responsabilizarea firmelor care au concesionat iluminatul public pentru îmbunătățirea acestuia în special în zonele aglomerate (în apropierea unităților de învățământ, comerciale sau de divertisment, a bisericilor, a trecerilor pentru pietoni, etc.).

„Starea tehnică deficitară a drumurilor, calitatea precară a materialelor utilizate la efectuarea de reparații curente și la semnalizarea orizontală și verticală a drumurilor se constituie în tot atâtea cauze favorizante în producerea accidentelor de circulație.

Se impune implicarea activă a administrațiilor locale în soluționarea problemelor legate de siguranța rutieră a membrilor comunităților lor prin investirea resurselor financiare rezultate în urma încasării amenzilor de circulație rutieră pentru realizarea de amenajări rutiere moderne.

În condițiile în care sumele încasate din aceste amenzi (care s-au constituit venituri la bugetele locale) se ridică la valori deloc neglijabile, considerăm că interesul manifestat de autoritățile publice locale pentru amenajarea de trotuare/alei pietonale, de drumuri vicinale destinate circulației vehiculelor lente, de treceri pentru pietoni, de piste pentru biciclete ori de centuri ocolitoare ale aglomerărilor urbane, destinate traficului de tranzit, ar trebui să fie mai mare.

Considerăm că siguranta participantilor la trafic trebuie sa primeze in fata lipsei acute de locuri de parcare din principalele localități urbane ale județului, astfel, la stabilirea/amenajarea unor astfel de locuri (inclusiv ale celor din staţiile de taximetre), se impune respectarea prevederilor art. 142 lit.e din Regulamentul pentru aplicarea O.U.G. 195/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi anume să nu fie amenajate locuri de parcare la mai puţin de 25 m înainte şi după trecerile de pietoni.

În caz contrar, pe fondul obstrucţionării vizibilităţii asupra trecerilor in cauză, riscul de producere a accidentelor de circulaţie este considerabil crescut, iar cei care utilizează aceste spaţii de parcare special amenajate din imediata apropiere a trecerilor, riscă ca impotriva lor să se ia măsuri de ridicare a autovehiculelor şi de sancţionare contravenţională.

Pe lângă neajunsurile actuale în materie de asigurare a viabilităţii drumurilor şi a semnalizării rutiere permanente sau a restricţiilor cauzate de lucrări, factorul drum, ca şi cauză sau pericol iminent în producerea accidentelor rutiere, este determinat şi de indiferenţa sau inconştienţa unor persoane care depozitează obiecte sau materiale de construcţii pe platforma sau în zona drumului public, creând astfel obstacole nesemnalizate, periculoase pentru traficul rutier.

Specifică acestei situaţii este zona Maramureşului istoric, unde, de asemenea, problema organizării pieţelor/târgurilor la marginea drumului public sau în imediata vecinătate a acestuia constituie un alt neajuns cu repecusiuni negative asupra bunei desfăşurări a traficului rutier şi a siguranţei acestuia”, a ţinut să remarce chestor de poliţie Ioan Liviu Tăut, şeful IPJ Maramureş.

Acesta a mai adăugat că în conformitate cu prevederile art. 128 din O.U.G. nr. 195 din 2002, cu completările şi modificările ulterioare, privind circulaţia pe drumurile publice, autorităţile administraţiei publice locale au următoarele atribuţii:
a) iau măsuri pentru menţinerea permanentă în stare tehnică bună a drumurilor pe care le administrează, precum şi pentru iluminarea corespunzătoare a acestora, conform legii;
b) iau măsuri pentru instalarea, aplicarea şi întreţinerea mijloacelor de semnalizare rutieră şi a echipamentelor destinate siguranţei circulaţiei, conform standardelor în vigoare, ţinând evidenţa acestora;
c) întocmesc şi actualizează planurile de organizare a circulaţiei pentru localităţile urbane şi iau măsuri pentru realizarea lucrărilor ce se impun în vederea asigurării fluenţei şi siguranţei traficului, precum şi a reducerii nivelurilor de emisii poluante, cu avizul poliţiei rutiere;
d) stabilesc reglementări referitoare la regimul de acces şi circulaţie, staţionare şi parcare pentru diferite categorii de vehicule, cu avizul poliţiei rutiere;
e) iau măsuri pentru amenajarea de trotuare şi drumuri laterale pentru circulaţia pietonilor, vehiculelor cu tracţiune animală, a tractoarelor, de piste pentru biciclete, precum şi de benzi destinate exclusiv transportului public de persoane pe drumurile pe care le administrează, cu avizul poliţiei rutiere;

f) înregistrează şi ţin evidenţa vehiculelor nesupuse înmatriculării (mopedele, tractoarele care nu se supun inmatricularii, maşinile şi utilajele autopropulsate utilizate în lucrări de construcţii, agricole, forestiere care păstrează caracteristicile de bază ale unui tractor, omologate, potrivit legii, de către Regia Autonomă “Registrul Auto Român”, precum şi maşinile şi utilajele autopropulsate utilizate în lucrări de construcţii, agricole, forestiere, care nu păstrează caracteristicile de bază ale unui tractor şi vehiculele cu tracţiune animală);

g) iau măsuri pentru ridicarea şi depozitarea, în spaţii special amenajate, a autovehiculelor, remorcilor, caroseriilor sau subansamblurilor acestora, devenite improprii din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice, abandonate sau părăsite pe domeniul public;
h) iau măsuri pentru asigurarea spaţiului depozitării vehiculelor cu tracţiune animală, depistate circulând pe drumurile publice pe care le este interzis accesul (pe drumurile naţionale, în municipii şi pe drumurile la începutul cărora există indicatoare de interzicere a accesului);

i) sprijină activităţile organizate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Tineretului și Sportului ( Inspectoratul Şcolar Judeţean prin unităţile sale de învăţământ) şi de Ministerul Administraţiei şi Internelor (Inspectoratul Judeţean de Poliţie prin subunităţile din subordine) pentru educaţia rutieră a elevilor.
(2) Proiectele de sistematizare a localităţilor, de reglementare a circulaţiei, precum şi a drumurilor publice din interiorul şi din afara acestora, elaborate de autorităţile publice locale, vor fi avizate de şeful poliţiei rutiere a judeţului.

„Potrivit prevederilor art. 5 alin. 6 din același act normativ, ”în cazul producerii unui eveniment rutier ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a drumului public, a nesemnalizării sau a semnalizării necorespunzătoare a acestuia, precum și a obstacolelor ori lucrărilor care se execută pe acesta, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor răspunde, după caz, administrativ, contravențional, civil, sau penal, în condițiile legii”.

“Autorităţile publice locale“, în înțelesul prezentei ordonanțe, sunt comisiile tehnice de circulaţie formate din reprezentantii administraţiilor şi poliţiilor locale, ai instituţiilor cu atribuţii în siguranţa circulaţiei şi aplicarea legislatiei rutiere (reprezentanti ai A.R.R., R.A.R., Inspectoratului Şcolar Judeţean, Gărzii de Mediu, Gărzii Financiare, Oficiului pentru Protecţia Consumatorului, etc.) constituite şi funcţionând pe lângă consiliile locale.

Prin “politie rutieră” se înţelege Serviciul Rutier din cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Maramureş, birourile rutiere din cadrul polițiilor municipale și compartimentele rutiere din cadrul polițiilor orășenești.

Acelaşi act normativ, stipulează că:
Art. 5- (1) Administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor, conform competenţelor ce îi revin, cu avizul poliţiei rutiere, este obligat să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje pe drumurile publice, conform standardelor în vigoare, şi să le menţină în stare corespunzătoare.

(3) Autorităţile publice locale sunt obligate să amenajeze staţiile mijloacelor de transport public de persoane, prevăzute cu alveole sau refugii, cu avizul poliţiei rutiere.
(7) Orice măsură de restricţie a circulaţiei pe drumurile publice se dispune de către administratorul drumului numai cu avizul poliţiei rutiere.

Art. 30 (4) Mijloacele de semnalizare rutieră, precum şi alte dispozitive speciale de acest fel se asigură, se instalează şi se întreţin prin grija administratorului drumului public respectiv ori al căii ferate, după caz. Instalarea mijloacelor de semnalizare rutieră şi a dispozitivelor speciale se execută numai cu avizul prealabil al poliţiei rutiere”, a concluzionat acesta.

R.B.

Recomandari

Lasă un comentariu

Alte Articole